De week ervoor heeft Frans de kist ingevlogen waarbij nog een aantal problemen verschenen. De problemen bleken te zijn verstopt in de programmering van de zender.
Ik heb de hele zondagmiddag zitten testen en prutsen en aan het eind van de middag had ik de programma fout gevonden.
Maandag opnieuw getest en nu bleek nog een simpele instelling verkeerd te staan. Frans heeft hem daarna weer het luchtruim ingestuurd en Klaas heeft daarna de zender overgenomen om toch een klein beetje feeling te krijgen.
Kort door de bocht: Voor de wedstrijd heeft Frans 2x gevlogen en Klaas 1x.
Toen de wedstrijd:
Bij ons op de club voelen we ons een hele peer met zo'n speedkist, maar kom je op zo'n wedstrijd dan sta je daar met je goeie gedrag en je vliegtuigje tussen al die cracks.
Na een korte briefing bleek dat ze nog een man tekort kwamen op het A-rak. Daar heb ik de eerste ronde gezeten. Op zich wel mooi: je zit met je snotterd vooraan en kunt alles van dichtbij zien.
De bedoeling van de wedstrijd is als volgt:
Vliegtaken:
Een vliegronde bij F5B bestaat uit 2 taken:
Rakken vliegen
Zweef-duurvlucht met doellanding
Beide taken worden per heat (vlucht) zonder onderbreking van de vlucht gevlogen.
De piloot mag 2 helpers gebruiken die kunnen helpen bij de taken.
Er worden per wedstrijd minimaal 2, maximaal 8 heats (vluchten) gevlogen.
Vanaf 3 heats mag de slechtste vlucht geschrapt worden.

Voor de rakkenvlucht staat een tijd van 200 seconden.
Gedurende deze tijd moet een afstand van 150 meter zo vaak mogelijk zonder motor worden doorgevlogen.
Voor ieder gevlogen rak krijgt de piloot 10 punten.
De keerpunten worden gemarkeerd als de A- en de B- lijn.
Om er voor te zorgen dat ieder de 150 meter tussen de rakken aflegt bevinden zich op de A- en de B- lijn officiële helpers.
Zodra het vliegtuig de A of B lijn passeert zorgen zij ervoor dat er een acoustisch signaal gaat, de piloot weet dan dat hij de lijn gepasseerd is.
Buiten de rakken mag de motor maximaal 10 maal aangeschakeld worden.
Om dit te controleren moet er in het vliegtuig een logger aangesloten worden die de motorloop en de doorgang van de A en B lijnen registreert.
Wanneer een piloot een keerpunt mist moet de piloot het vliegtuig omkeren en opnieuw invliegen.
Wanneer hij dit niet doet telt het voorgaande rak ook niet.
Tijdens het rakkenvliegen mag de veiligheidslijn niet overvlogen worden.
Overvliegen van de veiligheidslijn resulteert in 0 punten voor de hele vlucht.
Deze veligheidsregel beschermd de piloot, helpers en officials.
In het gebied voor de rakkenvlucht bevindt zich maximaal 1 vliegtuig tegelijk in de lucht.
Duurzweefvlucht:
Onmiddellijk na de 200 seconden van de vlucht begint de duurzweefvlucht.
De zweeftaak duurt exact 600 seconden.
Voor elke seconde krijgt de piloot een punt.
De motor mag zo vaak als nodig is worden ingeschakeld.
Echter voor iedere seconde motorloop wordt een punt afgetrokken.
De landing moet precies na 600 seconden gebeuren, voor elke seconde korter of langer dan 600 seconden wordt een punt afgetrokken.
Doellanding
Voor de doellanding liggen er 3 cirkels, zoals een doelwit.
De kleinste cirkel heeft een diameter van 10 meter en geeft een score van 30 punten.
De middelste cirkel is 20 meter in diameter en is 20 punten waard, de grootste 30 meter diameter en geeft 10 punten.
In het geval van een landing buiten de cirkels krijgt men geen punten voor de landing.
Wie meer dan 630 seconden vliegt krijgt geen punten, ongeacht waar hij landt.
Al met al een aardig gebeuren.
Frans en Klaas werden gecoacht door de ervaren cracks in het rakken vliegen.
Het patronen vliegen ging aardig, de bochten kunnen veel korter en het in/uitvliegen van de rakken waarna de motor weer aan mag is voor verbetering vatbaar.
Het vreemde is ook dat de wind door de hele dag van alle kanten is gekomen en dat het rakken vliegen op dezelfde plek blijft. Alleen het starten en landen is tegen de wind in. Bij de start moet je soms een hele rare S-bocht maken om het het rak van de goede kant in te vliegen.
Het weer werkte ook niet erg mee en op het rak zitten was pittig koud met wind, regen en hagel (wel onder de plu, maar toch).
Wij hebben 4 ronden gevlogen. Klaas heeft de 3e ronde van Frans gezien en de 4e ronde zelf gevlogen. Frans moest 's middags weg en heeft de vlucht van Klaas niet gezien.
1e ronde Frans: 20 rakken, zweeftaak 9:55 op 6 meter afstand
2e ronde Frans: 24 rakken, zweeftaak 9:37 op 12 meter afstand (het had geregend en de kist gleed door)
3e ronde Frans: 24 rakken, zweeftaak 9:17 op 6 meter afstand (Frans zat er doorheen: rug, stilstaan en kou gaan niet samen)
4e ronde Klaas: 25 rakken, zweeftaak 10:00 op 6 meter afstand.
Als we meer dan 33 rakken vliegen is een limiter verplicht. De limiter heeft een ingesteld vermogen van 1750W. Dit geldt voor alle kisten. Na het opgebruiken van de 1750W wordt de motor afgeschakeld en kan niet weer aan. Wij hebben een lichte setup en hebben na de zweeftaak nog vermogen over. Één van de cracks had in het rakken vliegen zoveel verbruikt, door zijn zware setup op 10S, dat hij nog 1 keer naar boven kon en moest zijn kist na vijf en een halve minuut aan de grond zetten. (weg punten)
Dit resulteerde in een één-na-laatste plaats van de 9 deelnemers.
Al met al een geslaagde dag, waarin we veel opgestoken hebben en waarbij we nog wel het een en ander kunnen verbeteren.
Afbeelding aangepast Gert