Great Planes - Giant Big Stik ARF

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 974
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Giant Big Stik

Bericht door Tonnie78 » za feb 14, 2015 12:20 pm

Een handremkabel waar je op duwt, lijkt me helemaal niet zo'n probleem zolang de afstand van de kabel die uit de buitenkabel steekt aan beide zijden maar niet te lang is en het een kabel is met een beetje redelijke diameter. Een gasschuif beweegt normaal gesproken redelijk licht dus veel kracht komt er niet op

raymon
Berichten: 254
Lid geworden op: di feb 11, 2014 11:27 pm
Contacteer:

Re: Giant Big Stik

Bericht door raymon » za feb 14, 2015 2:38 pm

Bij de meeste benzinE motoren zit er een veer op de gashendel dus zou hij wel zwaar gaan.
Wat je kan doen, is de buiten kabel ook nemen van de handremkabel en dan rond om de cilinder en dan terug de Romp In. Dan krijg je Een trek beweging en dan is het geen probleem

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Giant Big Stik

Bericht door ph-svv » za feb 14, 2015 5:46 pm

Ik ga voor een 90 graden hevel, dan komt het goed.
(Zet duwen om in trek)

De motor wilde in eerste instantie niet lopen, er bleek wat vuil in de pulse poort te zitten.
Na een kusje van Tonnie deed hij het in ene prima.

Met Joris overlegd over brandstof en hij gaat toch echt mooi op Aspen draaien.
(Ik had mijn huis al een Benzine behandeling gegeven, niet fijn)

Ik wil de tank nog verplaatsten onder de vleugel (er zit nu een tank van een Liter in!!)
Binnenkort lood in de staat en dan maar eens testvliegen.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Giant Big Stik

Bericht door flymax » za feb 14, 2015 7:41 pm

Waarom lood in de staart? De motorsteunen kunnen toch ook korter?
Max

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Giant Big Stik

Bericht door ph-svv » zo feb 15, 2015 9:33 am

Max,

De steunen kunnen niet korter, ze zijn nu maar iets van 3cm
Het probleem is gewoon dat er teveel gewicht voorop zit en eigenlijk wil ik geen lood in een kist.

De verschillen zijn nogal groot op papier:
52CC: 1584g, 3.25Kw, Olie: 40:1, 1700~7800rpm, 20x8, 20x10, 22x8.
26CC, 1690g, 1.62Kw, Olie: 32:1, 1800-8500rpm, 16x8 (zit nu een 18x8 carbon op)
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1731
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Giant Big Stik

Bericht door luppie » zo feb 15, 2015 10:49 am

je moet de vleugel er eens op leggen en kijken hoeveel het zwaartepunt te ver naar achteren zit. Misschien valt het mee.
Je kunt dan kiezen tussen de voorkant lichter maken of de achterkant zwaarder maken. Wanneer je de voorkant niet lichter kunt maken is het beste om lood in de staart te doen want dat kost het minste extra gewicht.
Ik zou niet direct die 52CC er op doen want deze motor lijkt al behoorlijk groot.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Giant Big Stik

Bericht door ph-svv » zo feb 15, 2015 11:18 am

Gaan we binnenkort even proberen, bedankt voor het meedenken alvast.

Die 52cc komt later idd, samen met de sleephaak :)
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Giant Big Stik

Bericht door flymax » zo feb 15, 2015 12:40 pm

ph-svv schreef:Max,

De steunen kunnen niet korter, ze zijn nu maar iets van 3cm
Het probleem is gewoon dat er teveel gewicht voorop zit en eigenlijk wil ik geen lood in een kist.

De verschillen zijn nogal groot op papier:
52CC: 1584g, 3.25Kw, Olie: 40:1, 1700~7800rpm, 20x8, 20x10, 22x8.
26CC, 1690g, 1.62Kw, Olie: 32:1, 1800-8500rpm, 16x8 (zit nu een 18x8 carbon op)
Een andere optie is een stuk van de neus af zagen en een nieuw motorschot inlijmen. Meteen een kans om er een deksel in te maken en de gasservo direct achter het motorschot te plaatsen.
Max

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 974
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Giant Big Stik

Bericht door Tonnie78 » zo feb 15, 2015 8:15 pm

Misschien is het een idee om de Zenoah om te bouwen naar een elektronische ontsteking , dat maakt de motor lichter en vergemakkelijkt ook nog eens het starten

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Giant Big Stik

Bericht door ph-svv » ma feb 16, 2015 9:24 am

@Max,
Nee, ik ga er niet in zagen en er zit al een luikje in de bodem.
De servo's kunnen daar inderdaad heel mooi naartoe (gas en neuswiel)
(Nu alleen nog die achterlijk grote tank eruit zien te krijgen)

@Tonnie,
Voor het gewicht zou ik het niet doen, dat scheelt niet echt heel veel.
Misschien voor het starten, maar om daar nu €75 voor neer te tellen...
Gelukkig heb ik ook nog een start motor, dus is het niet echt noodzakelijk

Ik had gister en vanmorgen nog spierpijn in mijn rechterarm van het starten op Zaterdag :lol:
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Plaats reactie