Pagina 1 van 2

De Polaris

Geplaatst: di aug 17, 2010 4:14 pm
door Zaktindegeute
Voor diegene die misschien nog geinteresseerd is in de Polaris als watervliegtuig, en op zoek is naar een leuk winterproject...?

Afbeelding

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=922465

Bijgevoegd vind je de tekening(en) en bouwbeschrijving...
Polaris Parts Templates (Tiled).pdf
(74.05 KiB) 579 keer gedownload
Polaris Parts Templates (Nontiled).pdf
(65.1 KiB) 585 keer gedownload
Polaris Construction Guide Scratchbuild.pdf
(1.34 MiB) 633 keer gedownload
Polaris Assembly Drawing (Nontiled).pdf
(49.04 KiB) 607 keer gedownload

gr G.

Re: De Polaris

Geplaatst: wo aug 18, 2010 8:56 pm
door William
Echt een heel mooi ding, maar is het niet lastig om die staart sterk te krijgen? Gezien daar bijna alle 'hardware' in moet.

Re: De Polaris

Geplaatst: wo aug 18, 2010 10:49 pm
door Zaktindegeute
William...
Alles hoeft niet in de staart hoor..Ik heb gewoon de aansturing vanuit de romp, zo gemakkelijk mogelijk..

gr G.

Re: De Polaris

Geplaatst: do aug 19, 2010 5:06 pm
door luppie
Alleen de motor en hoogteroer servo moeten in de staart. Je zou de servo ook in de romp kunnen doen en dan met een lange control rod of hoe zoiets ook maar heet.
Maar over het algemeen gaat hij in de staart en vaak ook nog de regelaar achter de motor maar dat heb ik niet.

Wanneer je een standaard polaris maakt van 6mm dan is de staart sterk genoeg wanneer je net als ik 120% polaris maakt met 5mm zoals dat zwarte spul word het wat te slap en moet je verstevigen. Dat plaatje hout onder de staart op de vleugel mag rustig een stuk groter want daar komen alle krachten op.

Re: De Polaris

Geplaatst: do aug 19, 2010 5:19 pm
door Jan Jaap
Ik weet niet waar het zwaartepunt precies ligt, maar normaal gesproken heeft 1 gram in de staart ca.5x zoveel, dus 5 gram, in de neus nodig om het zwaartepunt op de zelfde plek te houden. Dat kan met het verschuiven van de accu of als dit te weinig is met extra lood.

Re: De Polaris

Geplaatst: do aug 19, 2010 7:47 pm
door luppie
Nou het zwaartepunt van de polaris ligt ongeveer op 60% van de lengte vanaf de neus gezien. Dus voorbij het midden. Dit komt door de vorm van de vleugels en de afstand van de vleugel naar de staart. Dit is dus heel anders als een traditioneel vliegtuig. Kortom 1 gram in de staart betekend minder dan 1 gram er bij in de neus.

Re: De Polaris

Geplaatst: do aug 19, 2010 9:36 pm
door Zaktindegeute
Volgens mij ligt het C.G. bij de "normale" polaris 70% + 100 % precies op "de step" ( dit is het gedeelte onder op de romp wat verspringt.)

Re: De Polaris

Geplaatst: vr aug 20, 2010 9:03 am
door Jan Jaap
Freewind schreef:Volgens mij ligt het C.G. bij de "normale" polaris 70% + 100 % precies op "de step" ( dit is het gedeelte onder op de romp wat verspringt.)
Klopt
http://www.rcgroups.com/forums/attachme ... id=2058820

Re: De Polaris

Geplaatst: za aug 21, 2010 6:45 pm
door William
Wel is geprobeerd hem te vliegen met een elevon mix? Moet toch willen lijkt mij. Valt me trouwens wel op dat bijna overal het CG op 1/3e van de vleugel ligt.

Re: De Polaris

Geplaatst: za aug 21, 2010 10:04 pm
door luppie
Ja dat klopt wel aardig. Zoals gezegt ligt het zwaartepunt altijd op de verspringing op de onderkant van de romp.