zomaar een experimentje
Geplaatst: ma dec 01, 2014 10:43 pm
soms heb je van die avonden, je denkt wat over vleugelbelasting van indoorvliegtuigen en wat het effect is als je een zwaar model hebt of een licht model. Maakt het veel uit die paar gram........
We weten allemaal wel dat weinig gewicht wel belangrijk is................ maar hoe belangrijk?
Dus tijd voor een experimentje:
Ik heb 3 gelijke stukken papier genomen van verschillende gewicht. Daarmee heb ik 3 vliegtuigjes gevouwen die wel aardig op elkaar lijken
de vliegtuigen hebben een span van 8,5 cm en lengte van ongeveer 9 cm
De eerste is van gewoon printerpapier is 1,13 gram en een vleugelbelasting van 2,9 g/dm2. Het papier was zelf 0,75 g/dm2.
De tweede is van vouwpapier van de Aldi. 1,7 gram "zwaar" en vleugelbelasting van 4,4 g/dm2. Dit "karton" is 1,13 g/dm2 zwaar.
De derde is ook van printerpapier maar dan 0,82 gram en vleugelbelasting van 2,19 g/dm2. Het lichtste velletje papier met 0,54 g/dm2.
Dan de vliegtest. Na diverse afstel vluchten kon ik met de testen beginnen, tenminste van de vele testvluchten waren een aantal die niet eindigden tegen een stoel of in de planten Van de "goede" vluchten heb ik dan de volgende resultaten
De start was iedere keer van 2 meter hoogte.
Het eerste model (1,13 gram) vloog 3 keer over een afstand van 6 meter in ongeveer 4 seconden.
De tweede (zware) vloog iedere keer 3 seconden maar eerst 4 meter, daarna 7 en 6.
de derde vloog beter dan de anderen: 7 meter in 5 seconden en de laatste twee vluchten zouden waarschijnlijk 9 meter in 5 seconden en 8 meter in 4 seconden geweest zijn. Echter de kamer was niet groot genoeg dus ik heb dat moeten herleiden uit de plek waar het model lande en hoe hoog het toen nog was.
conclusie is dat het gewicht wel veel uitmaakt in de snelheid van het vliegen. Een lichter vliegtuig vliegt veel rustiger en mooier.
Dat we licht "moeten" bouwen wisten we al maar het is leuk om dit ook terug te zien in dit experimentje.
Dat was een avondje indoor vrije vlucht
We weten allemaal wel dat weinig gewicht wel belangrijk is................ maar hoe belangrijk?
Dus tijd voor een experimentje:
Ik heb 3 gelijke stukken papier genomen van verschillende gewicht. Daarmee heb ik 3 vliegtuigjes gevouwen die wel aardig op elkaar lijken
de vliegtuigen hebben een span van 8,5 cm en lengte van ongeveer 9 cm
De eerste is van gewoon printerpapier is 1,13 gram en een vleugelbelasting van 2,9 g/dm2. Het papier was zelf 0,75 g/dm2.
De tweede is van vouwpapier van de Aldi. 1,7 gram "zwaar" en vleugelbelasting van 4,4 g/dm2. Dit "karton" is 1,13 g/dm2 zwaar.
De derde is ook van printerpapier maar dan 0,82 gram en vleugelbelasting van 2,19 g/dm2. Het lichtste velletje papier met 0,54 g/dm2.
Dan de vliegtest. Na diverse afstel vluchten kon ik met de testen beginnen, tenminste van de vele testvluchten waren een aantal die niet eindigden tegen een stoel of in de planten Van de "goede" vluchten heb ik dan de volgende resultaten
De start was iedere keer van 2 meter hoogte.
Het eerste model (1,13 gram) vloog 3 keer over een afstand van 6 meter in ongeveer 4 seconden.
De tweede (zware) vloog iedere keer 3 seconden maar eerst 4 meter, daarna 7 en 6.
de derde vloog beter dan de anderen: 7 meter in 5 seconden en de laatste twee vluchten zouden waarschijnlijk 9 meter in 5 seconden en 8 meter in 4 seconden geweest zijn. Echter de kamer was niet groot genoeg dus ik heb dat moeten herleiden uit de plek waar het model lande en hoe hoog het toen nog was.
conclusie is dat het gewicht wel veel uitmaakt in de snelheid van het vliegen. Een lichter vliegtuig vliegt veel rustiger en mooier.
Dat we licht "moeten" bouwen wisten we al maar het is leuk om dit ook terug te zien in dit experimentje.
Dat was een avondje indoor vrije vlucht